Wednesday, May 19, 2010

Folio Pasir Salak - Sinopsis Bab 2

Bab 2-Senja Berapi. 
Mamat tiba di pangkalan dengan sebuah perahu jalur. Mamat terus sahaja ke warung Pak Itam.
Pak Itam memyambut kedatangan Mamat, anak saudaranya itu. Mamat datang membawa  perkhabaran tentang keadaan di Bandar Bharu. Menurut cerita Mamat, salah seorang rakannya iaitu Kamat yang bekerja dengan orang putih memberitahu bahawa ada orang dari Bandar Bharu akan datang ke Pasir Salak. Mereka ialah orang putih, askar sipahi dan kuli-kulinya yang ingin membuat pondok untuk mengutip cukai di Pasir Salak.
Pak Itam marah apabila mendengar berita yang dibawa oleh Mamat itu. Mamat meminta diri untuk  pulang ke Bandar Bharu. Pak Itam berterima kasih kepada Mamat yang memberi maklumat kepadanya mengenai niat orang putih itu.
Tidak lama selepas itu, Pak Itam ke rumah Datuk Maharaja Lela bersama-sama Pandak Endut. Deli disuruh menjaga warung.
*****
Esoknya, tiga buah perahu tiba di pangkalan Kampung Pasir Salak dengan membawa orang Inggeris , dua orang askar sipahi dan seorang bangsa Melayu. Perahu di belakang sekali berisi enam orang lelaki dan sebuah perahu lagi berisi papan, kayu, dan atap.
Setelah mendarat, para pekerja yang terdiri daripada orang Melayu itu sibuk memunggah kayu, papan, dan atap dan mereka diawasi oleh askar sipahi yang bersenjata. Pondok itu hendak dibina tidak jauh dari Warung Pak Itm. Seputum hendak menyerang sahaja askar-askar itu tetapi telah disabarkan oleh Pak Itam.
Ramai orang berkumpul untuk melihat pondok itu dibuat. Tidak lama kemudian, Datuk Maharaja Lela datang . Datuk Maharaja Lela   kesal  kerana ada orang Melayu yang sanggup menjadi kuil-kuil Inggeris. Kalau ada orang Pasir Salak yang sanggup berbuat demikian, Datuk Maharaja Lela   akan mengoyak-ngoyak perut mereka. Seorang pemuda ingin menghalau orang putih itu dari situ tetapi Datuk Maharaja Lela   menegahnya. Datuk Maharaja Lela   beredar dari situ dan penduduk kampung berasa hairan melihat gelagat Datuk Maharaja Lela   itu. Ada yang menganggap Datuk Maharaja Lela   takut tetapi Pak Itam membela Datuk Maharaja Lela. Pak Itam menegaskan, barangkali Datuk Maharaja Lela   ada rancanganya yang tersendiri. Penerangan Pak Itam itu membuatkan orang ramai faham.
Senja itu, pondok itu siap dibina. Sebelum pulang, orang Inggeris dan jurubahasanya, Mat Arshad menemui orang kampung dan memberitahu tujuan pondok itu didirikan. Bagaimanapun, orang kampung marah kepada Mat Arshad dan menggelarnya sebagai “anjing penjajah”.
Selepas orang Inggeris dan orang-orang mereka pulang, Datuk Maharaja Lela   menyuruh orang-orangnya mengumpul kayu dan daun-daun kering; dilonggokan di sekeliling pondok itu. Deli pula disuruh mengambil bara api. Apabila bara itu dibawa oleh Deli, Datuk Maharaja Lela   pun membakar daun-daun kering dan ranting-ranting kayu yang diletak di keeliling pondok.
Pondok itu dibakar hangus. Tindakan Datuk Maharaja Lela   itu menambahkan lagi semangat orang kampung. Mereka mahu berjuang bersama-sama Datuk Maharaja Lela.Mereka bersorak-sorak kegembiraan.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...