Wednesday, May 19, 2010

Folio Pasir Salak - Sinopsis Bab 4

Bab 4- Orang dari Luar.
Pak Wan,Deli,Akub dan Lamin pergi ke tebing sungai dan melihat seorang lelaki berpaut pada kayu bakau tambatan perahu. Lelaki itu dalam keadaan menyedihkan dan meminta tolong. Deli, Akub,Lamin, dan Pak Wan menolong lelaki itu dengan menganakatnya ke tebing.
Lelaki itu bernama Lamsah dan usianya lebih kurang dua puluh lima tahun. Dia dipukul dan ada kesan-kesan lebam pada mukanya. Dia dirawat dengan sewajarnyaoleh Deli, Lamin, Akub, dan Pak Wan. Lamsah dari Kota Lumut dan hendak pulang ke Pulau Tiga tetapi dia telah ditahan di Bandar Bharu ketika membawa buah-buahan. Dia dipukul kerana enggan membayar cukai.
Datuk Maharaja Lela sampai di situ dan bersoal-jawab dengan Lamsah. Datuk Maharaja Lela agak curiga pada Lamsah. Bagaimanapun, apabila Lamsah meminta kebenaran untuk tinggal sehari dua di Pasir Salak, Datuk Maharaja Lela membenarkan.
*****
Lamsah gembira kerana dibenarkan tinggal buat sementara waktu di kampung itu. Apabila tinggal di situ beberapa har, Lamsah memuji penduduk kampung itu yang baik hati.
Akhirnya Lamsah mengambil keputusan untuk terus tinggal di kampung itu. Alasannya ialah dia berasa gembira dengan keadaan hidup di kampung itu seperti amalan gotong-royong   terutamanya ketika membuat pondok kawalan dan mengawal kampung. Lamsah juga bersemangat dan ingin berjuang bersama-sama penduduk kampung itu untuk menetang penjajah.
Deli gembira dengan semangat yang Lamsah itu. Hari itu Lamsah menolong Deli memetik tiga biji kelapa muda dan dia minum air kelapa itu bersama-sama Lamsah.
Lamsah bertanyakan Deli mengenai keadaan rumah Datuk Maharaja Lela sama ada terdapat pengawal atau tidak. Apabila Deli bertanya tujuan Lamsah bertanya begitu, Lamin, Lamsah tidak memberitahu Deli.
Lamsah juga diberitahu oleh Deli bahawa pondok yang dibina oleh orang Inggeris di kampung itu telah dibakar oleh penduduk kampung yang diketuai oleh Datuk Maharaja Lela.
Lamsah memuji keberanian Datuk Maharaja Lela itu.
Pak itam datang dan menyuruh Deli mengganti emaknya menjaga warung. Pak Itam ingin ke rumah Datuk Maharaja Lela. Lamsah ingin tahu tujuan Pak Itam ke rumah Datuk Maharaja Lela tetapi Deli tidak tahu.
Deli dan Lamsah berpisah pada hari itu apabila Deli ke warung dan Lamsah pulang ke rumah.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...