Wednesday, May 19, 2010

Folio Pasir Salak - Sinopsis Bab 1

Bab 1-Beringat Sebelum Kena
Kisah bermula pada bulan Mac 1875. Suatu hari, ketika hampir senja, Deli membantu ayahnya, Pak Itam di warung. Ayah Deli menyuruh Deli pulang setelah siap menutup warung.
Setelah selesai menutup warung, Deli tidak pulang terus ke rumah sebaliknya dia duduk sebentar di atas bangku kayu bulat dan dia memandang ke arah pangkalan.  Dari situ, dia melihat sebuah perahu meluncur ke pangkalan. Dua orang yang berada di dalam perahu itu menarik perhatian  Deli; apatah lagi apabila dia mendengar  jeritan meminta tolong daripada salah seorang  yang berada di dalam perahu itu.
Tidak lama kemudian, barulah Deli mengenali orang yang berada di dalam perahu itu. Mereka ialah Lamin dan ayah saudara Lamin iaitu Pak Wan. Mereka memberitahu Deli bahawa mereka telah diserang dalam perjalanan pulalng  dari Durian Sebatang.  Sesampai sahaja di Bandar Bharu, “anjing penjajah” menahan mereka dan meminta cukai buah-buahan yang dibawa oleh mereka. Oleh sebab mereka enggan memmbayar cukai tersebut, Pak Wan telah dipukul.
Deli dan Lamin memimpin Pak Wan pulang.
*****
Di rumah, Deli menceritakan apa yang berlaku kepada  ayahnya. Ayah Deli, dan ibunya , Mak Mah bersimpati dengan apa yang berlaku keatas Pak wan dan Lamin. Pak Itam menjelaskan bahawa sejak Inggeris berada di Perak, hidup mereka tidak aman lagi.  Bagaimanapun , dengan prenuh semangat Pak Itam berjanji enggan membiarkan Pasir Salak terlepas ke tangan Inggeris. Deli turut bersemangat apabila mendengar kata-kata ayahnya itu.
Pak Itam memakai pakaian Melayu serba hitam dan pergi ke rumah Datuk Maharaja Lela. Pak Itam berpesan agar Deli berlatih silat pada malam itu.
Malam itu , Akub datang ke rumah Deli. Mereka pun ke rumah Datuk Maharaja Lela dan mengajak Lamin bersama-sama . Sesampai sahaja dirumah Datuk Maharaja Lela , kelihatan sudah ramai anak-anak muda berada di situ untuk belarja bersilat.
Malam itu, Datuk Maharaja Lela menyampaikan ucapan kepada semua yang ada di rumahnya. Ucapannya menyentuh tentang kesan Perjanjian Pangkor. Salah satunya ialah kutipan cukai keatas penduduk tempatan sedangkan tanahitu milik mereka.Datuk Maharaja Lela tidak mahu sesiapa pun membayar cukai kepada orang putih. Orang kampung mesti adakan kawalan yang ketat. Orang ramai yang berada di halaman rumah Datuk Maharaja Lela bersemangat apabila mendengar ucapan yang penuh semangat itu.
Kemudian , mereka terus berlatih silat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...