Wednesday, May 19, 2010

Folio Pasir Salak - Sinopsis Bab 3

Bab 3-Suara Dari Sungai.
Penduduk Kampung Pasir Salak berkumpul di rumah Datuk Maharaja Lela. Deli,Lamin dan Akub juga datang dan duduk di bahagian belakang untuk mendengar  ucapan daripada Datuk Maharaja Lela. Suasana di halaman rumah Datuk Maharaja Lela riuh-rendah oleh orang ramai yang berkumpul itu.
Suasana tiba-tiba menjadi apabila Datuk Maharaja Lela muncul. Dalam ucapanya, Datuk Maharaja Lela meningatkan penduduk agar berwaspada setelah pondok orang putih dimusnahkan. Datuk Maharaja Lela beranggapan orang Inggeris akan membalas dendam. Datuk Maharaja Lela menasihatkan agar penduduk menbuat lebih banyak pondok kawalan dan orang kampung terpaksa bertugas secara bergilir-gilir. Penduduk luar juga mesti diawasi kalau-kalau mereka ‘’anjing orang putih” yang mahu menyiasat.
Penduduk kampung bersemangat apabila mendengar ucapan Datuk Maharaja Lela   itu. Malah mereka ingin menpertahankan Pasir Salak daripada serangan dan ancaman musuh.
Selepas selesai membuat ucapan, penduduk kampung pun pulang kecuali anak-anak muda yang hendak berlatih silat. Antaranya ialah Deli, Akub dan Lamin. Pada malam itu, mereka bertiga bersumpah mahu berjuang menentang orang putih. Datuk Maharaja Lela gembira apabila mendengar sumpah ketiga-tiga anak muda itu. Malam itu, mereka dilatih bersilat oleh Pak Itam  dan pembantu-pembantunya.
*****
Pagi itu, Deli, Akub, Lamin dan Pak Wan membina sebuah pondok di pinggir Sungai Perak. Apabila siap mengatap pondok itu, Pak Wan berehat sebentar di pangkal pokok kemudian menyambung semula kerja-kerjanya dengan dibantu oleh Lamin, Akub dan Deli. Pondok itu siap dibina sebelum tengah hari.
Pak Wan gembira bekerja bersama- sama Lamin, Akub dan Deli kerana ketiga-tiga anak muda itu rajin dan kuat bekerja. Pak Wan teringat akan anaknya, Mat Nor yang sudah meninggal dunia setahun lalu kerana dipatuk ular. Kalau Mat Nor masih ada, tentu Mat Nor bersama- sama Deli dan rakan- rakannya yang lain bersatu tenaga mempertahankan Pasir Salak.
Sebelum mereka ke tempat lain pula, tiba-tiba mereka terdengar suara meminta tolong dari arah sungai. Mereka berempat terkejut.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...